האפרסמון – יעל איבר

יעל איבר Comments Off on האפרסמון – יעל איבר
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הוא כתמתם נאה למראה בצבעו זה, מתוק מאוד ועסיסי כשהוא בשל. אם אתם נופלים עליו כשהוא עדיין קשה, ייתכן ותיתקלו בטעמו הבוסרי. אבל כשהוא ראוי לאכילה, אין ראוי ממנו. האפרסמון.

 

קצת על האפרסמון

 

שמו המדעי של האפרסמון הוא Diospyros kaki. קאקי הוא שמו היפני, ולשונות רבות נוספות עושות שימוש בשם זה, מלבד האנגלית שם הוא קרוי "פרסימון".

האפרסמון הוא עץ פרי לא גדול, שמניב פירות כתומים בסוף הסתיו.

מוצא האפרסמון מדרום-מזרח סין, והוא משתייך למשפחת האבניים.

 

אז למה כשאוכלים אפרסמון יבש בפה?

 

סבתי זיכרונה לברכה, חיה שורה, הייתה מכנה את הטעם היבש שמתפשט בחיך העליון בעת אכילת בוסר "פאסטוייעט" בעברית קוראים לזה "עפיצות".

באפרסמון מצוי חומר שקרוי טאנין שגורם לעפיצות, להקרשת הרוק והמרירות, שמונעת את אכילת האפרסמון לפני שהוא בשל לחלוטין. כשהפרי בשל מדובר בסיפור אחר לגמרי, האפרסמון הוא רך מאד, עד כדי מחית.

 

הפרי של המאה עשרים

 

האפרסמון הפך במאה העשרים לפרי מסחרי, כשהביקוש אליו מאוד גדול. בצורה מסחרית מגדלים אותו בעיקר בסין ויפן, אבל לא רק, גם ב: איטליה, ברזיל, ארגנטינה, הרפובליקות האסיאתיות של ברית המועצות לשעבר, דרום אוקראינה, צפון הודו, אוסטרליה הדרומית, דרום צרפת, צפון אפריקה וכמובן בל נשכח את ארצנו הקטנטונת ושטופת השמש – ישראל.

 בראשית המאה העשרים הובאו ארצה עצי האפרסמון הראשונים. פרי האפרסמון לא מיד המריא והפך לפרי שנמכר היטב, הוא היה צריך לעבור פיתוח בתחום ההבשלה, תהליך של הבשלה כימית שנקראת הבחלה. היום לאחר פיתוחים ושיפורים מגדלים אותו בארץ בכמויות.

מטעי האפרסמון משתרעים על עשרות אלפי דונמים ומגיעים לכדי יבול של כ- 30 אלף טון אפרסמונים בשנה. כמחצית מכמות זו משווקת בארץ והשאר מיועד ליצוא. התמחותם של מגדלי האפרסמון בארץ הובילה לתפוקה גדולה יותר של פרי, פר דונם.

 

תנאי גידול ומחיה

 

האפרסמון זקוק למנות קור מועטות, העץ נמוך ונוח לקטיף ולעיצוב, והשלכת הסתווית שלו צבעונית יפה, בצבעי אדום וכתום.

 

מה בפרי? ערכים תזונתיים

 

הפרי מכיל כמות גדולה של ויטמין A (205 מק"ג) כמות זו מספקת כמחצית מהכמות הדרושה ליום לילדים וכרבע מהכמות הדרושה למבוגרים.

לויטמין A השפעה חשובה על: הראייה, תהליך הגדילה, בריאות העור, הפחתת הסיכון לסרטן, תפקוד תקין של מערכת החיסון, ויש שקושרים אותו ליכולת טובה יותר של זיכרון.

 

תכולת הסוכר בפרי עומדת על כ-17%, תחושת המתיקות שמורגשת בפרי מתקבלת מתכולה גבוהה של פרוקטוז, הלוא הוא סוכר הפירות, ולכן תחושת המתוק גבוהה יותר מכפי שהיא בפועל.

סוכר הפירות הוא מקור טוב לאנרגיה מיידית.

אין הרבה קלוריות בפרי האפרסמון כ- 80 קלוריות לפרי בינוני.

כמות הסיבים באפרסמון (5%) מהווה כחמישית מהכמות הדרושה לאדם מבוגר וכרבע מהכמות הדרושה לילדים ליום. הסיבים שמצויים בפרי האפרסמון, הם סיבים מסיסים שמעכבים את ספיגת הסוכר והכולסטרול בדם, ותורמים בכך להפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

קליפת האפרסמון עשירה בסיבים לא מסיסים שידועים ביכולתם לתרום לתחושת שובע, לשפר את פעולת המעיים ולהפחית את הסיכון להתפתחות סרטן המעי הגס.

 

בתוך הפרי מצויים, בעיקר, הסיבים המסיסים אשר להם מייחסים יכולת לעכב ספיגת סוכר וכולסטרול לדם ובכך הם תורמים להפחתת הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם.

 

האפרסמון עשיר בפיטוכימיקלים והם שמקנים לו את צבעו הכתום, צהוב ואדום. הפיטוכימיקלים הם חומרים מן הצומח (לא מדובר בחומרי ריסוס) מקבוצת הקארוטנואידים. הפיטוכימיקלים כוללים מספר רב של חומרים בעלי השפעה תזונתית מגוונת ביותר.

 

מרבית נוגדי החמצון שמצויים באפרסמון מרוכזים בקליפה, לכן חשוב לאכול את האפרסמון בשלמותו.

 

על אף יתרונותיו הבולטים של האפרסמון, אסור להפריז באכילתו, כיוון שעיכולו קשה לקבוצות מסוימות באוכלוסייה.

 

 

מה מכינים איתו?

 

בארצות שונות מכינים מאפרסמון פודינג אפוי, ומוסיפים אותו לדברי מאפה כמו: עוגות ומאפינס, לסלטי פירות. משלבים אותו עם פרי טרופי אחר – האבוקדו בליוויית רוטב ויניגרט. שילובים נוספים הם: המנגו, הפפאיה, פרי הדר וזנגביל טרי.

אפרסמונים בשלים ניתן להקפיא עד ל- 3 חודשים ולאכול אותם כמו גלידה חצי-מופשרים.

 

מתכון לשייק אפרסמון

 

הערה: לא חייבים להצמד לכמויות במתכון, האוהבים שייק סמיך יותר יפחיתו מכמות הקרח, להגברת המתיקות, הוסיפו עוד מהחלב הממותק.

 

החומרים:

 

  • 1 כוס אפרסמון חתוך ללא גרעינים
  • 1/2 כוס קוביות קרח
  • חלב מרוכז ממותק, לפי הטעם

 

אופן ההכנה:

 

  1. מניחים את האפרסמון והקרח בבלנדר ומפעילים את הבלנדר, למשך כדקה.
  2. לאחר דקה מתחילים להוסיף את החלב הממותק וממשיכים בערבול.
  3. מוסיפים את האפרסמון עד שהוא הופך למחית.

 

לגרסא דיאטטית של שייק אפרסמון

 

החומרים:

 

  • 1 כוס אפרסמון חתוך ללא גרעינים
  • 1/2 כוס קוביות חלב רזה קפוא
  • ממתיק מלאכותי לפי הטעם

 

אופן ההכנה:

 

  1. מערבלים את הפרי וקוביות החלב הקפוא בבלנדר, למשך כשתי דקות.
  2. טועמים, וממתיקים לפי הטעם.

 



0 תגובות